Optymalizacja SEO (ang. Search Engine Optimization) to optymalizacja stron www pod kątem wyszukiwarek internetowych. Podstawa, bez której dalsze działania off-site’owe nie mają oczekiwanego efektu. Działania SEO na stronie mają bezpośredni wpływ na poprawę możliwości crawlowania i indeksowania strony, a także optymalizację treści, jak i kodu strony.
Dlaczego optymalizacja strony internetowej jest tak istotna?
Poprawna optymalizacja witryny umożliwia wyszukiwarkom poruszanie się po stronie oraz poprawną interpretację jej zawartości (np. tekst, grafika). Dobra optymalizacja SEO w witrynie ułatwia wyszukiwarkom zrozumienie, co wyświetliłby użytkownik odwiedzający daną stronę. W ten sposób wyszukiwarki (np. Google) nie mają trudności z wyświetlaniem w wynikach wyszukiwania (SERP) stron, które wcześniej zrozumiały. Mimo bezpośredniej zależności z technicznymi aspektami, SEO odnosi się w takim stopniu do ludzi, jak i wyszukiwarek. Kluczowe jest zatem zrozumienie, jakich treści poszukują potencjalni użytkownicy, jakie odpowiedzi ich interesują, a także jakich słów kluczowych używają. Znając odpowiedzi na powyższe pytania, można skuteczniej nawiązać kontakt z osobami, które poszukują podobnych do oferowanych przez firmę produktów czy usług. Końcowym celem optymalizacji strony (nie tylko pod kątem wyszukiwarki, ale także użytkownika) może być chęć zrozumienia, o czym dokładnie jest wybrana strona internetowa, a także określenia jej strony jako ważnej w kontekście wyszukiwanego hasła lub zapytania. Kolejnym celem może być uznanie strony za pomocną i odpowiednią do wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.